poniedziałek, 20 stycznia

Szóstego listopada 2024 r. holenderska firma Defenture B.V. oficjalnie potwierdziła zawarcie umowy z Siłami Zbrojnymi RP na dostawę pierwszej partii aeromobilnych pojazdów na bazie modułowej platformy GRF (GRound Force 5.12) przeznaczonych dla Jednostki Wojskowej GROM (JWG). Nowe pojazdy mają zwiększyć mobilność i bezpieczeństwo operatorów JW 2305.

Firma Defenture B.V. wygrała ogłoszone w kwietniu 2024 r. postępowanie przetargowe, w którym rywalizowała z niemiecką firmą Rheinmetall. Podpisana umowa zakłada dostarczenie dwóch pojazdów specjalistycznych GRF dla JW GROM, z opcją zakupu dwóch kolejnych. Dzięki temu JW GROM stanie się kolejną europejską jednostką specjalną eksploatującą sprawdzoną w warunkach bojowych platformę GRF. Obecnie wykorzystywana jest ona przez: holenderski Korps Commandotroepen (pojazdy VECTOR), austriacki Jagdkommando (pojazdy MOTS), szwajcarski Sweizer Kommando Spezialkräfte (wozy LAUF-20) oraz niemiecki Kommando Spezialkräfte (pojazdy AGF-2/UKF).
Zamówione dla JW GROM pojazdy GFR 5.12 spełniają wszystkie wysokie wymagania założone w specyfikacji przetargowej, stawiane przez przyszłego użytkownika, będąc jednocześnie konstrukcją przewyższającą jej amerykański odpowiednik w postaci platformy Joint Light Tactical Vehicle (JLTV).

Multi konfiguracyjna platforma GRF 5.12

Konstrukcja platformy GRF jest wypadkową doświadczeń bojowych holenderskich Sił Operacji Specjalnych realizujących misje wyjątkowego znaczenia w Afganistanie. Oparta została o platformę architektury Defenture Modular Design Principle (DMDP) rodziny pojazdów klasy LuLa. Ich pierwszy prototyp ATTV (Air Transpontable Combat Vehicle) powstał w 2013 r., po czym po serii testów został wdrożony do produkcji w 2017 r.
Platforma GRF 5.12 jest oparta na ramie w postaci centralnej rury nośnej, do której mocowane są odpowiednie moduły specjalistycznego wyposażenia zgodnego z wymaganiami zamawiającego. W konsekwencji daje to wytrzymałość powiązaną z lekkością tak istotną podczas transportu powietrznego oraz operacji prowadzonych w każdych warunkach zarówno terenowych jak i klimatycznych.

Fot. Źródło: Defenture B.V.

Struktura ramy nośnej GRF 5.12 wyposażona jest w integralne punkty nośne, dzięki którym możliwy jest transport drogą powietrzną śmigłowcem S-70i Black Hawk (za pomocą zewnętrznej liny nośne), bądź też na pokładzie śmigłowców jak CH-46 Chinook (certyfikacja producenta Defenture B.V.). Ten ostatni znajduje się obecnie w ofercie firmy Boeing jako propozycja ciężkiej platformy transportowej dla Lotnictwa Wojsk Lądowych RP.

Co wyróżnia GRF od podobnych konstrukcji?

Czteromiejscową platformę GRF wyróżnia system skrętnych czterech kół obu osi, w wyniku czego promień zwarcia pojazdu to 4,5 m przy jego długości dochodzącej do 5,1 m.
Pojazd posiada stały napęd na wszystkie koła z możliwością pełnej blokady mechanizmów różnicowych. Opiera się on na niezależnym zawieszeniu w postaci amortyzatorów i sprężyn śrubowych o skoku dochodzącym do 500 mm.

Polecamy temat: Hight Mobility Vehicle PWA AERO >>

Koła są składową 18 calowych felg oraz opon typu Run Flat 275/70 A/T z centralnym systemem pompowania kół. Zapewnia to płynną regulację ciśnienia kół w zależności od warunków terenowych.
Całość konstrukcji zapewnia wysokie parametry pokonywania przeszkód terenowych z kątem natarcia 46,5°, kątem zejścia 43,5°, prześwitem 340 mm, głębokością brodzenia 750 mm (opcjonalnie do wartości aż 860 mm).

Parametry taktyczno – techniczne pojazdu GFR 5.12

  • Silnik: doładowana wysokoprężna, wielopaliwowa, sześciocylindrowa rzędowa jednostka napędowa marki Steyr M16CR o pojemności 3,2 litra, mocy 220 KM (3600 obr/min.), momencie obrotowym 550 Nm (2000 obr/min.) zasilana multi paliwami serii F, JP, Jet. Silnik posiada zakres pracy klimatycznej (zgodnej z normą AECTP 200) w przedziale od -32°C do +49°C (w opcji -40°C);
  • Skrzynia biegów: 6-biegowy automat ZF (dwubiegowy blokowany reduktor);
  • Gabaryty platformy: długość 5100 mm, szerokość 1800 mm, wysokość 2205 mm (1870 mm do pokładowego transportu lotniczego);
  • Masy: masa własna 2450 kg, nośność 2150 kg, DMC 4600 kg;
  • Osiągi: prędkość maksymalna ograniczona elektronicznie do 130 km/h, zasięg po drogach utwardzonych 800 km (przy integralnym 115 litrowym zbiorniku paliwa);
  • Uzbrojenie: dwa punkty mocowania uzbrojenia pokładowego – wielopłaszczyznowy stelaż przed przednim fotelem operatora (instalacja KM 7,62 mm), dachowe stanowisko obrotowe (montaż KM 7,62 mm, WKM 12,7 mm, granatnik 40 mm) w dowolnej konfiguracji w zależności od zadania misji;
  • Ochrona balistyczna: poziom STANAG 1.

Tekst: Marcin Kaczmarek